uppdatering..

nu är detta inlägg omgjort lite, så läs igen!:)

I tisdags åkte vi tidigt, 7.45 på morgonen blev vi upphämtade utanför lägenheten av en buss. Destination var en speciell by som heter Ralegan Siddhi. Vi fick gå runt där, besöka skolan, ett tempel osv.

uppladdningen av bilderna krånglar, men en liten get fick jag upp här iaf..:)

 

Vi var vid även ett gigantiskt träd som är runt 300 år gammalt.. grenar som hängde ner fungerade som lianer.. vi hade en riktigt rolig stund vid detta träd.. Några indiska studenter var med under dagen och på bussen hem ställde de sig i mittgången o dansade..:) Det blev en lång dag, ca. 11 timmar senare var vi framme i lägenheten och lyckan var total när vi insåg att mausisharna (stavningen behöver ni inte bry er om) hade gjort pizzor till oss för middag!:) (jag är redan trött på den indiska vegetariska sörjan vi vanligtvis får, igår kväll fick vi nudlar med grönsaker i, mums!).

I onsdags och igår har vi varit uppdelade på fem olika organisationer. I onsdags hamnade jag på ”observation home for girls” där vi var hela dagen och lekte med flickorna som bor där. Fick tyvärr inte ta några bilder. Idag var jag på ett sjukhus och ett adoptionscenter. Det var riktigt spännande och häftigt när vi fick se barnen, men samtidigt SÅ hemskt. De bara låg där i sina sängar, som mer liknade burar. Träffade också ett svenskt par som var där för att adoptera en flicka. På sjukhuset kändes det mest dumt att gå runt och kika på alla sjuka. Vi togs också till deras motsvarighet till BB skulle man nog kunna säga. Där låg mammorna med sina nyfödda barn,  säkert 40 sängar i samma sal. Vi fick också kika in hos dem för tidigt föda barnen, så små och så många i samma rum. Vi fick också komma till avdelningen för brännskadade.. kvinnoavdelningen var typ full, medan de på mansavdelningen knappt fanns några patienter.. orsaken till detta var att i Indien så bestämmer ju föräldrarna vem deras dotter/son ska gifta sig med. kvinnan brukar då efter bröllopet flytta hem till mannens föräldrar. kvinnans föräldrar betalar mannen då mannen för att han "tar hand" om henne. får han inte så mycket som han har "begärt" så är det vanligt att mannen brännskadar kvinnan. helt sjukt för oss att förstå.. återigen, kulturkrock.

I torsdags var nog bästa dagen hittills. Vi besökte SOS barnbyar. En liten idyll verkligen. Det var SÅ häftigt. Vilket arbete och vilken idé. De bor en ”mamma” och 9-10 barn i varje hus, totalt finns det 20 hus i området, det finns sjukhus och tre socialarbetare som också bor i området. Vi fick information om deras arbete, gick runt o kikade, fick gå in i ett utav husen, några spelade fotboll med barnen osv. Jag träffade en liten kille vsom bara ville ta med mig hem..

Inte nog med att vi har fullt upp och inte är lediga förrän nästa söndag så har jag blivit sjuk, eller förkyld.. det är inget vidare.. men försöker ta det så lugnt det bara går.. igår valde jag att stanna hemm från praktiken. vi hade bara en föreläsning och lite kulturella uppträdanden av oss svenskar och sedan av de Indiska studenterna..

igår hade vi en kamel fär utanför lägenheten och då o då ser man kossor på gatorna.. kulturskillnaderna är gigantiska.. på gott och ont.. trafiken gör mig många gånger galen..  igår kväll var jag o Sofia o fikade, sen blev det en lugn kväll med bl.a chips, colaolite solsida, i eftermiddag väntar seminarie..

Hoppas ni mår bra där hemma..

jag skriver snart igen..

 


Kommentarer
Postat av: Majsan87

Hej Persy! Det låter som att du har det riktigt bra och att du får vara med om otroligt mycket spännande. Jag har inte läst din blogg förrän nu, men jag ska helt klart lägga den som en favorit:) Fortsätt skriv mycket och lägg upp massa bilder!!! Ta det lugnt och ha det jättejättebra! PUSS

2011-02-05 @ 13:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0