hej o hå..

livet i Indien rullar på, ibland känns det som en evighet tills jag får komma hem och pussa på min prins, men vissa stunder så känns det som tiden bara springer iväg.. det har redan gått mer än en vecka sedan vi kom tillbaka från semstern..
Hela förra veckan spenderades på Muktangan, ett rehabiliteringscenter för alkohol- och drogmissbrukare. Vi fick väldigt mycket information i form av små föreläsningar, vi fick träffa en del klinter och prata med dem, vi fick vara med på ett par ceremoniner, bland annat då före detta missbrukare kommer tillbaka och firar ett nytt år som drogfri, får medalj och berättar om sitt liv. Vi fick också träffa ett gäng kvinnor som varje dag bakar hundratals chawpotty bröd till de intagna. som jag förstod det kan detta bl.a vara fruar till de intagna.
Här nedan försöker jag mig på att baka ett bröd. (det är sådana här bröd vi i stort sett dagligen får till middag).
Vi hade även lite yoga, fick vara med på inskrivningssamtal, läkarbesök, gruppterapi och art terapy.
här är jag på takterassen..
här är min teckning som jag målade under art terapin.. fin va?:)
Denna vecka kom det en journalist och en fotograf till Muktangan, så vi har varit med i DNA här i Pune..:)
I torsdags fick vi vara lediga, så dagen spenderades självklart vid poolen..:)
Söndag, idag och imorgon skulle vi enligt schema besöka en organisation i red light distirct. Men i lördags kväll träffade vi vår handledare som bad om ursäkt o sa att det blivit fel, organisationen är stängd på söndagar så vi kan tyvärr inte åka dit. ett mindre jubel avbryt, hon bad om ursäkt igen men vi sa att det gör ingenting. Så även den dagen spenderades vid en pool, o kvällen bjöd på fajitas och rödvin på hard rock café. Sedan blev det shopping, vågar inte säga hur många väskor jag köpte eller vad de kostade, har en mamma och pojkvän som kommer bli tokiga då.. haha!!
Idag har vi iallfall varit på Saheli Sangh i red light district. Först fick vi en väldig massa information om prostitution, sedan fick vi gå runt och bara se oss omkring och prata med vissa kvinnor. Deras situation är helt ofattbar, det är så hemskt att det inte går att ta in, trots att man står där, mitt i deras dagliga liv och verklighet. Vi ska dit imorgon också. Börhar inte frrän 11.00, skönt!
Jag o Sofia har köpt gymkort och kör numera stenhård träning inför hemkomsten. Dock kommer vi vara ute ur Pune ganska mycket vilket är synd, men vi gör så gott vi kan.
På onsdag morgon sak vi ta tåget till ingenstans. Någon by långt bort. Där ska vi spendera tre nätter. Detta ska bli otroligt spännande, speciellt då vi en utav nätterna ska sova hos en familj.
Det var nog allt för nu!!

1 månad kvar

1 månad kvar, sen anländer jag till Sverige, och förhoppningsvis till våren..:)
Är tillbaka i Pune nu iaf, för några veckors praktik innan vi får lov att åka hem!!
Denna veckan är vi på ett rehabiliteringscenter för alkohol- och drogmissbrukare. Vi ska hinna med några dagar i red light district, en vecka i Hyderab, besök i en by långt bort med mera.
Semstern då, startade en kväll på en buss..
anlände till södra Goa, till Belaium, tidigt på morgonen efter att först ha blivit körda till fel hotell, verkligen helt fel.
Belalium är dock inget att rekomendera, det var knappt nått folk och inget bra helt enkelt.
vi åt iaf middag på stranden vår första och enda kväll där..
sedan bar det vidare till Palolem, också i södra.. där bodde vi i en bungalow en natt, var på båttur och såg delfiner och tog det lugnt..
men vi tröttnade på det lugna och drog upp till norra Goa och checkade in på Chalston beach resort i Calangute, där bodde vi resterande nätterna. Norra Goa bjöd på sol, bad, god mat, dryck, lite fest, en krokodiltur, en tur där vi red på och badade med en elefant, mycket shopping blev det, bland annat på två marknader, var även på ett par andra stränder än vår egen, hyrde vespa o körde i vänstetrafik. sista dagarna dök lite annat folk ur gruppen upp så då umgicks vi lite med dem.
del av hotellet
Maret, Josse och jag på Kamaki i Baga, ett uteställe på bargatan där.
varje eftermiddag kom det kossor på besök till stranden, de stannade en stund sedan gick de vidare..
Indien ÄR ett konstigt land, på många sätt o vis. detta är ju bara ett bevis.
elefanten laddade upp med vatten i snabeln och sedan fick vi oss några ordentliga duschar..
jag o Sofia på båten, femstycken krokodiler såg vi!!:)
i poolen vid hotellet..
hotellområdet var väldigt stort, fanns en pool och det låg precis vid havet..
helt perfekt!! sen att det kostade lite mer än vad våra studentplånböcker klarar av,d et är en annan femma. (Tack mormor och morfar, eran gåva kom väldigt lägligt).
födelsedagsmiddag för Maret och Nina.. jag o söta systrarna Öhrman..:)
Emma, Wanjiru, Sofia, Matilda och Karolina på Thalassa, en grekisk restaurang med helt underbart god mat!!
Anjuna beach dit jag o Sofia åkte sista dagen..
Nu stänger det strax här.. lite bilder och lite text blev det iaf, så ni vet vad jag har för mig!!
Vi ses snart!!

Goa..

har kommer en kort uppdatering om livet, som jag absolut inte kan klaga pa..
tog ju som sagt nattbussen till Goa i fredags.. vilket var en upplevelse for sig..
trangt, kallt och ackligt.. ungefar nio timmar tog bussresan. forsta och enda stoppet gjordes ganska omgande, sedan akte vi manga manga timmar utan ens ett toalettstopp..
val framme blev vi korda till fel hotell, men de loste sig tillslut..
tillbringade tva natter nere i sodra Goa men nu ar vi i norra, i Calangute och bor pa et kanonhotell, sa vi blir nog kvar har.. Solar, badar, ater gott och shoppar for mycket..

en langre uppdatering far det bli nar vi ar tilllbaka i Pune..:)

SEMESTER!!

Veckan som gått sedan vi kom tillbaka från vår Mumbai-Thane tripp har varit ganska lugn.
Ett par seminarier och individuella samtal med vår handledare. Har också skrivit klart och lämnat in våra rapporter.
Annars har det varit chill med några timmar vid poolen, ute o ätit lite o druckit vin med ett par Indier. Dålyckades en fågel skita i mitt hår (tidigare samma dag var det en som sket precis framför näsan på mig när jag gick). Otur kan man ju tycka med fågelskit i håret, men en av Indierna talade om att det betyder tur, vilket vi fått höra tidigare här nere. Så vi får väl se vad det är för tur som ska komma till mig!!:)
Nu är det semster som gäller, imorgon kväll 22.15 går bussen från Pune som ska ta oss till Goa.. Anländer till Goa tidigt lördag morgon. Har bokat hotell med pool första natten!!
Ska försöka uppdatera där nerifrån vad vi har för oss!!
Ska bli underbart med mass sol, bad o annat skoj, men också att kunna gå klädd som man vill och inte påpälsade med massa kläder i denna värme.
Det märks att det blir varmare o varmare här nere. I början var det ganska svalt i sovrummet, men det är det då inte längre.

här kommer uppdateringen!!

Här kommer en utförligare uppdatering från de senaste typ två veckorna..
den 16 februari tog vi tåget till Mumbai.. bara tågresan i sig var ju en upplevelse.. det var trångt och efter fyra timmars resa hade jag ganska ont i rumpan..
genom tåg fönstertsåg vi bl.a helt fantastiska vyer.. se bara..
väl framme i Mumbai checkade vi in på Police Guest House.. Tryggt o bra..:)
första dagen var vi lite turister och det blev lite shopping och bio.
här är jag utanför Gateway of India..
vi hittade sushi till lunchen och lyckan var total..:)
nästa dag åkte jag och Sofia till en strand inne i Mumbai, vattnet är äckligt så att bada var inte att tänka på, men vi ville sola lite. men Indierna lät oss inte vara ifred så vi gick därifrån efter en stund..
vi tog en sväng på strandpromenaden istället..
på eftermiddagen var vi på guidad tur till Asiens största slum, Dharavi. Det var inte alls som jag hade tänkt mig. Eller det var ju smutsigt o hemskt.. men det finns små affärer, restauranger och "fabriker". de arbetar bl.a med återvinning och de gör läder där ute. I slummen bor 1 miljon människor. det är som en egen liten stad där ute.
Fredagen tillbringades med en båttur ut till Elephanta Caves. Där fanns fem olika grottor att besöka och vilda apor som sprang omkring. En helt fantastisk ö!!
sista dagen tillbringades med Shopping och besök vid en moské.. moskén ligger ute i vattnet och det var hur mycket folk som helst.. påvägen ut dit låg det massa människor utan armar eller ben och tiggde pengar, det satt också helt ensamma barnmed en liten skålatt lägga pengar i framför sig.. så fruktansvärt att se.
Hade några härliga dagar i Mumbai men när det var dags att lämna staden så kändes det bra, jag var mätt på Mumbai. Vi tog tåget söndag eftermiddag till en stad som heter Thane. Där checkade vi in på hotellet Tip Top Plaza.. vår handledare hade sagt till oss innan att "there's no tip top about it".. men det var det. Riktiga sängar, varmvatten i duschen, room service. Från madrasserna i Pune till detta, riktig lyx!!
I Thane var jag sjuk och fick besök av en läkare som kom till hotellet. Jag var även på läkarens mottagning ett par gånger. Fick medicin i blandade färger så nu mår jag bra!!
på läkarmottagningen, får tabletter ihop plockade.. liiite skillnad från Sverige.. Haha.. fick även hämta utan en utan medicinerna på "apoteket" med hjälp av ett handskrivet recept..
I Thane besökte vi en organisation som heter IPH.. eftersom jag var sjuk missade jag två dagar, men jag var bl.a med när vi besökte ett mentalsjukhus och fick vara med på ECT behandling (elchocker i hjärnan), det var ritkgit häftigt..
I ett köpcenter i Thane hittade vi lösgodis..:)
man kunde också köpa glass, speciell glass.. de tog glassen och massa tillbehör och blandade ihop allt på en kall platta, innan det lades i strut eller bägare.. gott!!:)
Lördag kväll kom vi tillbaka till Pune med buss, ganska mycket bekvämare än tåg..
Dagen efter slog vi påstort med fest, på en söndag..
vi tycker själva att vi är ganska söta jag o Matilda..:)
På fredag kväll bär det av med nattbuss till Goa för två veckors semster..:D
Ta hand om er där hemma!!