full fart..

Till en början kommer lite bilder från lägenheten och annat smått o gott..:)
här är mitt sovrum som jag delar med tre andra tjejer.. min
Här ovan är mitt sovrum som jag delar med tre andra tjejer..
Här är en bild tagen från vår balkong.. vägen leder upp från en stor och väldigt trafikerad väg..
Här är köket..
Här är en av toaletterna.. (den andra är en "vanlig")
Vår lägenhet utifrån.. andra våningen bor vi på..
Sofia och vår guide under en av de guidade turerna förra veckan..
I stort sett hela gänget, utanför Orchid School förra veckan.. (kolla in våra snygga kläder)..
Nedan här är från samma skola.. vi var där och fick vara med på nationaldagsfirande..
I lördags var vi på information angående att boka resa inför semestern.. som det ser ut nu så lutar det mest åt att det bara blir Goa för min del.. orkar inte åka runt för mycket utan vill bara ta det lugnt.. sedan blev det lunch på KFC.. efter en vecka av enbart Indisk vegetarisk mat satt det väldigt fint med kyckling måste jag erkänna..
KFC - Lycka!
I lördags kväll var vi på en nattklubb som heter Scream som ligger i botten av värsta lyxhotellet.. det var oerhört kul att festa med Indierna och se dem gå lös på dansgolvet..:)
Här är en bild ifrån förfesten!
I söndags var vi på samma hotell, fast då på takvåningen vid poolen.. var där hela dagen.. det var helt underbart.. o till lunch blev det pizza.. mums!!
Idag har vi haft vår första riktiga dag på praktiken.. började sådär när rickshaw chaffisen släppte av mig i Sofia på helt fel ställe.. men bara att hoppa in i en ny och som tur var så hittade han rätt..:) Vi var först o besökte socionomstudenter på deras universitet, vi fick ett oerhört varmt välkomnande och sedan var det en föreläsning..
Sofia och Wanjiru på universitetet..
Efter det fick vi följa med hem till en av studenternas hem och även till andra hem och ett tempel.. det känns som vi är i en helt annat värld.. det är så olikt Sverige så går inte riktigt att ta in.. sista besöket för dagen var hos en familj som hade det bättre ställt än de vi tidigare besökt.. ena dottern i familjen var helt underbar och pratade konstant.. hon går på en engelsk skola (Orchid school som vi besökt), så hon var grym på engelska.. hon berättade allt och vi fick lite läsk o annat, fick se deras kossor, ta massa bilder, blev runt visade i huset..
Huset där studenten vi fick följa med hem bor med hela sin familj.. här är det inte som i Sverige att man flyttar till något eget direkt..
den oerhört söta och duktiga tjejen vi besökte..:)
ikväll har vi tagit en promenad.. var helt slut efter en fullspäckad dag.. imorgon väntar besök i någon by, 3½ timmes bussresa enkel väg..
Ta hand om er där hemma!!
Pussokram!!

det rullar på..

här nere i Indien rullar livet på..
idag har vi haft vårt första seminarie, det handlade mest om praktiskta saker angående våra resor här nere osv. Vi hade seminariet på "orchid school" som Lakshmi, vår handledare är direktör för, häftigt att se alla barn i deras uniformer.. efter seminariet fick vi äta mat i deras skolmatsal..
efter att vi slutat för dagen var vi sugna på att sola och bada (vilket vi iofs varit sedan vi kommit, o länge innan dess).. så letande efter pool satte igång..  efter mkt om o men och efter att ha blivit blåsta på rickhan, så lyckades vi ta oss in på ett ställe o fick iaf bada lite.. fick dock en del blickar av de indiska kvinnorna som satt i skuggan i sina heltäckande kläder medan vi hade våra bikinis.. även männen tittade ju en del såklart.. vi orkade inte riktigt bry oss utan avr nöjda med vad vi lyckats åstdkomma..  men det är spännande med dessa kulturkrockar som vi ständigt möter..
igår var vi på samma skola för att fira nationaldagen.. efter det hade vi återigen guidad tur med våra guider..
snart ska vi ner till "svensken" som inte är svensk men kan lite svenska p.g.a alla svenska studenter som varit här tidigare.. där ska vi fixa sim-kort så vi äntligen får ett indiskt nummer.. återkommer när det är fixat..:)
här står maten på bordet när vi kommer hem och disken är diskad.. lyx kan man tycka.. det är det ju såklart.. men så mycket annat är så "olyxigt".. men jag trivs..:)
pussokam på er!!
bilder kommer.. jag lovar!!

Jag lever..

Nu ar vi antligen framma i Pune och har borjat komma pa plats..

Resan var lang, jobbig o jag har nog aldrig varit sa trott i hela mitt liv.. gladjen var dock total nar vi klev pa planet i Istanbul for att flyga i narmare sex timmar innan landning i Mumbai o vi upptacker att alla har en egen skarm dar man kan kolla film, lyssna pa musik, spela spel osv.
Nar vi val landade pa Mumbais flygplats hann vi knappt komma ut darifran innan kulturskillnaderna borjade hagla.. Indinerna bar vara vaskor, vare sig vi ville eller inte.. sedan tyckte de att 50 dollar var en rimlig summa for oss att betala for dessa hundra meter.. nagot vi vagrade.. oss tjejer lat de vara men killarna var de pa, de var arga o upprorda.. vaskorna packades in i bussen som skulle ta oss till varar lagenheter o vi alla satte oss ned.. Indinerna foljde md in i bussen o gav inte upp, de skulle ha sina pengar.. det fick en slant men inget i narheten av sina 50 dollar. Obehaget vaxte o jag ville mest vanda om hem till Sverige..
Men bussresan tog fart, resan som jag hade forestallt mig skulle innehalla nagra timmars somn pa en bekvam o frasch buss o ett helt dubbelsate for sig sjalv.. istallet ar det en liten buss av modell aldre, dorren ar trasig o flyger upp hela tiden, trafiken ar helt galen.. de bara kor, o tutar, kor o tutar.. trottheten tog dock over sa somn blev det..
val framme gjorde jag en snabb check sedan sov jag annu mer.. kvallen spenderades pa ett cafe o sedan i lagenheten med lite mys..

idag har vi haft guidadtur da vi akt en massa Riksha (sma taxi pa tre hjul o utan dorrar), vi har shoppat indiska klader o atit lunch tillsammans allihopa.. sedan sklle jag o Sofia ut o ga, vi hade hort att det skulle finnas motionsspar i bergen.. sa upp dar o vi gick o gick, i en valdigt blandad terrang, men vackert var det.. helt plotsligt kande vi att vi inte riktigt visste vart vi skulle ga, da kom det fram en snall dam o undrade vart vi skulle, vi forsokte forklara o enligt henne var det jattelangt, sa hon stoppade in oss i hennes bil o skjutsade oss halva vagen.. haha.. sedan visade det sig att det inte var sa langt.. vi kom bara inte riktigt ner fran berget dar vi planerat.. haha!

Annars ar allt bra, jag btycker vi ar ett harligt gang o jag tror vi kommer fa tre fantastiska manader.
Maten vi far i lagenheten ar an salange bra.. kul att prova massa nytt!
Lagenheten haller ingen vidare standard, men det duger. Vi ar fyra tjejer som sover i samma rum, pa varsinn madrass.. mycket mer plats an sa finns inte.. sedan ar det ett sovrum till, kok, vardagsrum, balkong, dusch o toalett, en vanlig o ett hal.. duschen ar kall o varmvatten kan vi halla upp i hinkar.. sa det blir till att osa.. men det finns en viss charm med det hela..
Igar kvall upptacktes en odla i det andra sovrummet, ackligt!
Trafiken ar som sagt galen, det ar bilar, rikshas, mopeder o bussar overallt.. det kor hur som helst o tutar hela tiden.. att korsa en gata ar ett projekt i sig..
Det ar varmt o skont har nere, riktigt behagligt!
Jag mar bra och trivs har..
Skriver snart igen o ska forsoka ladda upp lite bilder..

nu bär det iväg..

om drygt två timmar kommer taxin som ska ta mig bort till resecentrum.. därifrån avgår sedan bussen mot arlanda, via stockholms central där det blir byte och väntetid.. väl på arlanda har vi ca. 4 timmars väntetid innna planet lyfter 12.25, för att mellanlanda i Istanbul och sedan väntas vi landas i Pune 04.15 indisk tid..

dags för en dusch och slänga ner det sista i resväskan.. trots att jag ansträngt mig att packa lite så är det full och framförallt tung.. därefter ska jag pussa sönder Filip..

jag uppdaterar er när vi är på plats och lyckas få tag i en dator!!

Hejdå snö och kyla!

uppdatering..

nu är det bara några enstaka dagar kvar tills vi åker.. känslorna är blandade.. jag vill verkligen åka med vill samtidigt inte lämna..
03.50 natten till söndag börjar resan..

lägenheten är iaf uthyrd så nu bor jag o alla mina grejer hos Filip..
det mesta är fixat o jag tror jag börjar bli redo..

har varit i Skövde några dagar o träffat släkt, familj o vänner..
hejdå är aldrig kul, men det är mer ett vi ses igen..:)

nu ska jag njuta av de sista dagarna tillsammans med min älskling på ett tag!!

Snart bär det av..

Jag är ingen bloggare, har aldrig varit och lär aldrig blir. Trots det har jag skapat mig denna blogg.
Meningen är att ni ska kunna följa mig på mitt äventyr i Indien.
Det blir inget avancerat, lite text, lite bilder.. uppdatering helt enkelt..

I skrivande stund är det 18 dagar kvar tills vi åker.. jag och mina 18 övriga Swindianer!!

Det mesta är fixat.. Biljett, pass, visum, försäkring, lägenhet uthyrd, vaccinationer gjorda..
nu tar jag lite i taget.. lägenheten ska rensas ur, det ska packas, det ska sägas hej då, det ska pluggas, osv. osv.

Jag längtar till värmen.. Åh vad det ska bli fantastisk att lämna vintern!!

Välkommen till min nya blogg!